marți, 15 aprilie 2014

ARLUS ’48

18 august 2012

    ARLUS ’48 – pe marginea unui articol
    Un articol al dlui Daniel Marcu îmi provoacă amintiri şi dor de scormoneală. Amintiri nu despre propaganda prosovietică, la care eram imuni, ci despre bibliotecile ARLUS, pe unde mi-am petrecut destul timp în iernile anilor 50. Vara mergeam la Parcul Herăstrău, „Stalin” pe atunci, unde erau două biblioteci în aer liber, acum sunt baruri, aţi ghicit. Acolo învăţam, acolo scormoneam cu osârdie în fişiere, după tot felul de minuni ce nu erau puse în vitrine. Iarna nu aveam ce face şi căutam bibliotecile. Biblioteca „de Stat” ce era cazată întâi la Tribunalul mare şi apoi în localul Bursei. De acolo şi până la ARLUS, pe Ion Ghica, unde este acum OSIM-ul, nu erau nici o sută de metri. Greu a fost până am învăţat poteca, ce să spunem la intrare, cum să ne facem legitimaţie, unde erau fişierele. Apoi s-a mutat pe Prelungirea Dacia, în Casa Scarlat Kretzulescu, acum Muzeul Literaturii Române. Clasicii ruşi ne aşteptau, nu ne-au dat afară niciodată. Citeam ce voiam noi şi dacă voiam. Era cald şi erau birouri unde să putem învăţa în linişte, ceea ce nu puteam spune despre casele noastre. După o părere a unuia de la Asymetria, aşa am devenit şi eu, ca şi mulţi alţii „colaboraţionist”
    Nu am putut rezista şi, citind articolul lui Daniel, foarte interesant şi plin de noutăţi, am luat clasorul cu 48! Păi sigur, FDC-ul Eros cu ARLUS era mai FDC decât FDC-ul meu! Timbrele cu viniete le au ataşate, la mine sunt rupte aşa cum fac salariatele de acum de la poşta „mea” şi lipite alături. Ştampila de pe FDC-ul din articol este pusă dreaptă, la mine este strâmbă.
    1948 - FDC 1 Eros - ARLUS - din colecţia proprie
    1948 - FDC 2 Eros - ARLUS - din colecţia proprie
    Interesante probele de plicuri pe care evident nu le ştiam şi am făcut ceva haz de unul singur de bombardierele date peste cap ce se înfig în ARLUS! M-a interesat şi informaţia referitoare la cele patru emisiuni pentru care s-au emis Cartoane prima zi a emisiunii. La mine apar cinci! Da, mai este şi cartonul, în format muncitoresc emis cu ocazia Expoziţiei de prietenie româno-sovietică din 4 noiembrie, menţionată în articol. Ca şi celelalte cartoane, este chior, fără nici un desen sau vreo inscripţie. Timbrul de aviaţie de la ARLUS, cu ştampila expoziţiei şi atât. Format muncitoresc, adică format cărămidă, de proporţie 2:1 şi de dimensiuni 20 x 10 cm. Posibil să mai fi fost un carton, cu restul seriei, dar nu a ajuns la mine.
    Aşa e cu Filatelia. Tragi de un timbru şi mai iese o serie!

2 comentarii

  1. Asa cum ai spus, cele 4 cartoane de care aminteam sunt “prima zi a emisiunii”, pe cand cel aratat mai sus este de la Expozitia Prieteniei Romano-Sovietice. In rest, mai sunt slava domnului tot felul de cartoane si cartonase particulare (avand chiar si blocuri de 4 atasate), dar care erau confectionate pe loc, la oficiul “Filatelie”, special amenajat pentru fdc-istii care tineau mortis sa le confectioneze cu mana lor.
    P.S.: Iti multumesc pentru orice apel la memoria subiectiva. Este fascinant pentru proiectia in absurdul contemporan a imaginii zorilor stalinismului romanesc si o marturie necesara pentru toti colectionarii care nu i-au “prins”.
    Comentariu by kolector — 18 august 2012 @ 18:28
  2. @Daniel
    Ai dreptate cu “cele 4 sunt 5″! Cele 4 sunt 4! M-a dus apa formatului!
    Comentariu by Cornelius Ionescu — 18 august 2012 @ 20:20

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu