Prin Lumea Timbrelor - Remember
Cea mai stupidă
dispută filatelică mi s-a părut disputa pe întrebuinţarea corectă a termenului
de marcă sau de timbru. Multe cuvinte au curs, mulţi fac pe tema asta comunicări
la care cască toată lumea, filatelişti, timbrologi, timbrişti, marcangii, vânzători
şi cumpărători, colecţionari tot unul şi unul, toţi. Cu toate explicaţiile
savante date de toţi, căci toţi au dreptate, mărturisesc că nu m-a preocupat
niciodată această dispută. Mai curând mă zgârie în urechi nelipsitul folio,
termen impropriu utilizat de marii specialişti de la Romfilatelia, luat din
argoul tipografilor inculţi, căci există şi din aceştia, cu referire la metoda
de tipar cu folie de argint, de aur, de cupru sau de bronz, cu folii metalice
în două, trei cuvinte.
Văzând blogul
interesant al domnului Daniel Marcu, am fost tentat să îmi spun şi eu părerea
despre unele aspecte ale filateliei, despre greutăţile momentului actual, să
semnalez mici erori ce altfel nu ies la lumină, în lipsa apariţiei regulate a
unor reviste de specialitate tipărite sau nu. Este criză, criză de bani, de
mâncare curată, de oameni politici capabili, criză de magistraţi, locul lor
fiind luat de procurori ce au semnat pe vechi state de plată comuniste, criză
de ziarişti cu coloană vertebrală, de care nici nu ţin minte să fi existat pe
aici. Criză filatelică, generată de o proastă gestionare a Poştei române, care
o va duce fără doar şi poate la un faliment, care probabil se doreşte, la fel
cum de neînţeles rămâne pentru mine situaţia Muzeului Filatelic, o avuţie naţională
din care se pare că s-au înfruptat mulţi. Romfilatelia, condusă de un colectiv
dubios, ce lansează pe piaţă, fără nici un control, mărci ce nu au caracter de
mărci, având doar caracter speculativ, viniete stupid colorate, mari şi cu puţine
excepţii, urâte. Noroc că filateliştii nu se rezumă la colecţionarea noilor mărci,
pe care chiar le ocolesc, axându-şi colecţiile pe timbre mai vechi.
Şi, în toată această
situaţie tulbure m-am găsit şi eu să-mi dau cu părerea. Căci nu poţi să laşi să
rămână necunoscute nişte mărci la care doar un filatelist poate găsi ceva
interesant. Din păcate câteodată mai dau şi peste câte un individ ce se aruncă
peste mine cu o furie oarbă, vociferând pe câte un blog sau chiar pe al meu, că
mă ocup de prostii, că astea nu sunt timbre, că ele nu există, că asta nu e
filatelie.
Deaceea, înfuriat şi
eu, declar sus şi jos că mă ocup de ce vreau eu şi de ce îmi face plăcere. Nu
ascult de rezultatul niciunui referendum dacă să mă ocup de nişte hârtiuţe sau
de altele. Tot am rămas puţin scârbit, aşa că unele proiecte le-am amânat
pentru când o să ies la pensie. Articolaşele sunt mici, de parcă le-aş fi publicat
într-o revistă normală de filatelie, adică apărând de două ori pe lună şi nu
odată la doi ani şi jumătate.
Am bătut şeaua pe o
mulţime de viniete, chiar particulare, foarte căutate în străinătate dar la noi
aproape deloc. Am dat atenţie şi unor timbre cu caracter incert, incert datorită
lipsei unor documente precise de punere în circulaţie şi chiar a circulaţiei
lor efective. Zona gri a filateliei am denumit-o eu. Întradevăr, unele serii
din ocupaţiile din WW1 şi WW2 au circulat doar prin bunăvoinţa filateliştilor şi
datorită ochilor închişi ai salariaţilor Poştei. Aveau şi dece să-i închidă,
multe serii au folosit mai mult la
plata salariilor dânşilor. Dar asta nu împiedică cu
nimic etichetarea lor ca timbre poştale.
Lumea supratiparelor
ce abundă în perioadele de criză iarăşi m-a atras. C.M.T.-urile, la care am
avut şansa de a beneficia de materialele pe care mi le-a cedat domnul Marcel Şapira,
seriile Debreţin I şi II, seriile Cluj şi Oradea
mi-au adus satisfacţii personale, indiferent de părerea altora. Mai am de făcut
doar ceva precizări, pe care sunt hotărât totuşi să le fac în curând, asupra
timbrelor din Bucovina din perioada 1992, an care ar fi putut însemna cu totul
altceva în istoria noastră, dacă nu am fi avut nişte conducători cu mintea închistată
încă în perioada comunistă. Materialul era aproape gata, când o frumoasă pană
de disc şi o neglijenţă în efectuarea salvărilor, m-au făcut să-l pierd.
Dela colecţionarea
“după catalog” pe care o făceam când eram tânăr şi până la colecţionarea erorilor
cunoscute şi mai puţin cunoscute, la eseurile mărcilor moderne şi contemporane,
la circulaţii mai puţin întâlnite, este un drum lung. Dar nimeni nu poate avea
tot ce există!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu