joi, 10 aprilie 2014

C.M.T. – Referinţe – probleme

1 septembrie 2011

C.M.T. – Referinţe – probleme

    Cea mai completă listă a referinţelor existente despre mărcile C.M.T. este realizată de către Dan Grecu.
    Se pot găsi destule materiale despre mărcile C.M.T. Ai la început senzaţia că nu mai este nimic de spus, nimic de adăugat, că totul este simplu şi sigur. Asta dacă începeţi prin a citi destăinuirile făcute de Jan Czerniawski, pe care le puteţi găsi în româneşte în Romania stamps. Cu cât citiţi şi alte scrieri, cu atât vă încurcaţi mai mult şi doriţi să mai căutaţi şi altele. Găsiţi de exemplu una din micile – ca format – şi utilele cărţi publicate de către Marcel Şapira cu mari sacrificii dar şi cu ajutorul lui Dan N. Dobrescu, precum şi articolele sale din Filatelia numerele 6 şi 7 din 1990. În „Romanian Philatelic Studies”, o culegere de comunicări, apărută la New York între anii 1977 şi 1985, sub atenta îngrijire a lui George Pataki, oprită brusc şi enigmatic, se pot găsi în limba engleză articole scrise de Jan Czerneawski cu binecunoscuta sa notă informativă, George Pataki cu pertinente aduceri la zi, Barbu Popescu cu o comunicare despre existenţa unui ştraif de 5 cu două tipuri diferite de supratipar şi bineînţeles Marcel Şapira, care ne aduce aminte de dr.A.Schroeder ce caută şi el să facă ordine în replicile supratiparelor, reuşind să deosebească 6 tipuri diferite ca dimensiuni, culoarea cernelii şi valorile pe care s-au aplicat. Asta ca să nu mai vorbim de Ion Bogdan, cu articolele mai vechi, dar al căror cuprins a fost inclus în lucrările mai noi.
    O altă descoperire este menţionată de către Zbigniew Mikulski, în revista “Der Ucraina – filatelist”, din decembrie1987 anume existenţa unui alt tip de supratipar C.M.T. 5 timbre cu acest supratipar au fost vândute la o licitaţie Corinphila cu o parte a colecţiei Ucraina a Regelui Carol al II-lea. Nu am reuşit să văd acest articol, îi cunosc conţinutul doar din citarea de către Laszlo Kallai şi din bibliografia dată de către Dan Grecu.
    Articolele din „Romanian Philatelic Studies” practic nu sunt accesibile. Le am totuşi, jumătate din numere în original, jumătate în nişte copii xerox slabe, iar unele cu câteva pagini lipsă. Toate sunt scanate şi aşteaptă un moment prielnic, probabil când o să ies la pensie, ca să fie transformate în pdf, poate chiar mai mult.
    De curând parcă se vede creşterea interesului pentru această specie de mărci româneşti. Daniel Marcu aduce aprecieri noi asupra unor circulaţii reale sau false.
    Deasemeni Max Peter, se întreabă, aşa ca să mai zgândăre şi el viaţa cea încurcată a filateliştilor, ce o mai fi cu cel de al doilea supratipar, cel semnalat şi de Dan Grecu şi de către Laszlo Kallai.
    Ceea ce este neplăcut, este că nu poţi avea acces la unele din aceste referinţe. Unele nici nu ştiu dacă există în ţară, sau dacă măcar au existat vreodată. De exemplu
    Odo Boehm Renei. Eu nu am nici un material semnat de el. Doar citat la mâna a doua, poate a treia,în alte materiale.
    Zbigniew Mikulski, la fel. De la el s-ar putea să putem lua urma celui de al doilea supratipar C.M.T.
    Dr. W. Pohl cu articol în Der Postverzeichenhandler – Berlin, nr.10 din 15 ianuarie 1925, cel ale cărui materiale nu le-a găsit nici Marcel Şapira.
    Altele sunt materiale publicate prin străinătate, pe timpul lui Ceaşcă, în reviste ce ajungeau sporadic la noi. Internetul nu exista încă, tirajul era mic, multe s-au dus prin talciocuri sau la recuperarea hârtiei cu 20 de bani kilogramul. Pe unde mai sunt, stă fiecare cu … pe ele. Dacă le bagă pe internet, riscă să-i dea cineva în cap cu Legea Copyrightului, chiar dacă le republică cu menţionarea sursei. De unde să găseşti persoanele împuternicite să-ţi dea ţie voie să le bagi pe internet, fără nici o pretenţie pecuniară, bineînţeles?
    De unde să-l găsesc eu pe George Pataki, de care nu mai ştiu nimic decât că are o colecţie remarcabilă de lămpi de radio, că este radiofonist înfocat, că a făcut special o excursie în Gibraltar, Ceuta şi alte două astfel de enclave, ca să-i cunoască pe radioamatorii de acolo?
    Eu zic să facem altfel. Eu şi cine mai doreşte, din cei care mai au referinţe pe acasă, să cerem frumos voie cititorilor noştri, printre care posibil să fie şi persoanele pe care le căutăm şi dacă au ceva împotrivă, să spună şi retragem de pe internet materialele pe care le vom republica. Consider că dacă nu ştiu cât mai mulţi cât mai multe despre problemele neclare ale filateliei, frecăm degeaba materialele scrise de alţii care au citit la alţii care au văzut la alţii care cred că poate în nu ştiu ce revistă parcă a apărut un articol în care se scria despre cineva care …
    Poate că ar fi bună chiar o bibliotecă, electronică, bineînţeles, în care să putem băga diferitele materiale scrise de alţii, dar chiar şi de noi, ăştia mai tineri care ţopăim printre clasoare. Dar cine s-o întreţină, acum când revista Filatelia şi chiar Federaţia Filatelică sunt practic desfiinţate?
    Eu o să încerc să pun pe sit câteva articole referitoare la C.M.T. ce au apărut în Romanian Philatelic Studies, scanate după paginile xeroxate sau originale, aşa cum le am.
    O să apelez totodată la cititorii filatelişti care deţin numerele pe care eu nu le am complete, cu rugămintea să-mi transmită şi mie o scanare a paginilor care-mi lipsesc. Ar fi vorba de
    Anul 4 (1980), nr.1 paginile 4 şi 5
    Anul 5 (1981), nr.2 paginile 8, 9 şi 10; nr.4 paginile 7, 8, 9 şi 10
    Anul 6 (1982), nr.1 paginile 7, 8, 9 şi 10; nr.3 pagina 9.
    Mulţumirile mele celor care măcar vor căuta.

2 comentarii

  1. Ce sa-i faci, numaratoarea la setul RPS incepe de la 2/1982, ca si la tine… Zic sa procedezi ca un intelept, asa cum te recunosc de buna voie si nesilit de nimeni. Redacteaza propriile materiale, ca si pana acum, iar acolo unde ai nevoie de insert, citeaza cat vrei din articolul respectiv. La sfarsit, mentionezi sursele bibliografice, asa cum face oricine, si nu-i nici o problema cu nici un copyright. Esti autorul unui material de sine statator.
    P.S.: Eu voiam doar sa-ti spun ca nu e vorba de Ion Bogdan (avocatul decedat in 1919). Semnatura filatelistului Av. I. Bogdan se refera la Iosif Bogdan. Mentionez asta in premiera pe planeta, chiar pe blogul tau, fiindca mi-ai luat-o inainte de a face dezvaluirea in Istoria Cercului Iesenilor! :)
    Comentariu by kolector — 2 septembrie 2011 @ 00:13
  2. #Daniel.
    - Numărătoarea începe la RPS din anul I (1977) – nr.1 -trimestrul IV şi se termină cu anul IX (1985)numărul 3 – trimestrul III. Eu le am pe toate, dar câteva sunt incomplete, le lipsesc câteva pagini ce nu au fost scanate, sau le-au trebuit acele pagini cine ştie pentru ce. Aş vrea să le completez, nici nu ştiu ce cuprind, aşa cum un filatelist preferă să aibă seriile complete!
    - Cred că ai dreptate în privinţa punerii pe sit a unor materiale ce nu se mai găsesc. Cred că o să mă abţin – dacă pot – şi revin peste 50 de ani, când se vor împlini cei 70 de ani copyright-işti! Totul este să am răbdare!
    - Despre av. I.Bogdan, tu ştii, nu am săpat deloc zona. Oricum, Galaxia îţi va fi recunoscătoare! Eu oricum sunt măgulit.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu