1 octombrie 2011
- C.M.T. Originale
-
Umblă zvonul prin târg, prin târgul filateliştilor, numit de unii şi
“Fila-Târg”, ce este de fapt un târg virtual, că ar putea să existe şi
C.M.T.-uri originale. Nu este exclus.
-
După atâtea aiureli prin care a trecut biata emisiune C.M.T. încep să mă
întreb şi eu, nu numai câţiva prieteni, care, ba la telefon, ba pe
e-mail, ba pe mess, ba prin miile de comentarii la notele mele pe
marginea emisiunii C.M.T. – note care iniţial nu credeam că o să trecă
de trei bucăţi – mă întreabă dacă nu cumva am şi nişte mărci C.M.T.
normale, adică emise acolo unde se presupune că au fost emise şi nu
reimpresiuni sau făcături de care e plină lumea mică a filateliştilor şi
cea şi mai mică, mică a amatorilor de C.M.T.-uri. De unde şi vorba den
bătrâni “ – Ce e mai mică şi mai mică decât lumea filateliştilor? “
Nu, nu clasorul de furnică … ci cel cu C.M.T.-uri veritabile … sigur.
Probabil …
-
Când aveam şi eu mai multe mărci din C.M.T. ce-mi trece mie prin cap?
Nu, n-aţi gicit nici de data asta. Nu un glonţ uite atâta ci un gând cam
şui, să i le arăt domnului Marcel Şapira. Mă ia deoparte, acolo în
camera unde acum e cârciuma, pe atunci acolo stăteau doar aşii
filateliei şi bate nervos cu degetele în clasor. « – Astea sunt toate ? »
da, spun eu cam nedumerit. « – Aruncă-le! ». Păi dece Dom Şapira ? « –
Nu sunt bune, sunt false, toate sunt false, poate doar ăsta n-o fi,
poate şi ăsta, dar mai bine, ca să fi sigur, aruncă-le pe toate ! ».
Nu, nu i-am urmat sfatul drastic al Marelui Maestru în ale Filateliei.
M-am dumirit eu încet, încet cam ce voia să spună, dându-mi seama de
complexitatea problemei C.M.T. Întâi l-am rugat să-mi cedeze câteva
bucăţi. Nu a fost deloc uşor la început. Apoi, văzând că nu le dau mai
departe cu un procent de câştig ci chiar le păstrez, a început să-mi
paseze mărci din ce în ce mai interesante şi trebuie să recunosc, chiar
şi din ce în ce mai convenabil. Lucru care i-a cam deranjat pe câţiva
«confraţi», se strica piaţa. Dar ştia să se răţoiască la ei când era
cazul iar eu m-am ales cu nişte mărci splendide, nu numai C.M.T.-uri,
dar şi erori, Debreţin I şi II, cu variantele lor filatelice. Şi mai
ales cu colecţia “Şapira”, în original sau în copie, cu cele 14 volume
despre emisiunile de mărci postclasice, ocupaţii şi erori filatelice.
Nu numai că mi-au fost de folos, dar îmi sunt şi acum.
Vrând nevrând am început să studiez mărcile C.M.T. şi celelalte “ocupaţii”. Este o zonă fierbinte, este zona cenuşie a filateliei româneşti. Când crezi că ai putut ajunge la o concluzie, atunci îţi cade pe cap un “contraargument”, o marcă ce îţi dovedeşte că ai plecat de la o ipoteză greşită. Nu vorbesc de apariţiile săptămânale de supratipare fanteziste ce încep să inunde siturile de vânzare din ţară şi străinătate. Acelea intră deja în zona penalului, fiind pur şi simplu înşelătorii. Domnul Max Peter le-a deconspirat şi acele situri ar trebui să-şi facă ceva curăţenie în ogradă. Mai în glumă mai în serios propusesem ca acele mărci să fie puse la vânzare într-un capitol separat, numit, propuneam eu, “kk”. Iată că situl unguresc “Profila” a separat mărcile acestea, punându-le într-un capitol “fără garanţie”, ceea ce pentru mine este clar şi suficient. Dealtfel doar dintr-o aruncătură de ochi, te apucă râsul. Tipuri de caractere ce nu au existat, culori ciudate, date fanteziste, ţări emitente sau localităţi ce nu au aspirat niciodată la o asemenea cinste. Iată că se poate! Înainte, acolo era “butoiul de pulbere” al mărcilor cu supratipar având ca suport mărci uzuale ungureşti, fie ele din WW1, fie din WW2.
-
Hai să vedem câteva C.M.T.-uri considerate şi de alţii şi de mine ca fiind originale.
-
Bine, bine, dar şi acestea de mai jos sunt originale, nu este aşa? Eu votez pentru.
-
Singura diferenţă este că nu sunt trecute în lista lui Jan Czerniawski.
- – - – - – - – - – -
Toate drepturile rezervate asupra textului şi imaginilor. © Copyright 2011 Cornelius Ionescu
Pe la diverse licitaţii tot mai apar piese. Dar la nişte preţuri de… te dor dinţii! În toate cazurile, niciuna dintre piese nu are vreun certificat. Dar să le studiezi numai în poze, e o treabă care nu se face. Din două considerente: nu e profesional corect, apoi sunt multe elemente de care nu-ţi poţi da seama decât dacă ai piesa în mână. Bătrânul Wlli Nathanson spunea că dacă nu “simţi” marca după pipăit, atunci nu poţi să spui că te pricepi. Şi avea dreptate, săracul.
Marea majoritate a pieselor din fosta colecţie Şapira îmi sunt cunoscute. În afara acestora, am mai reuşit şi eu să strâng câte ceva, dar nesemnificativ. Dar de văzut, am văzut destul de multe. Şi cu toate acestea, încă nu mă pot pronunţa. Am făcut şi măsurători, am ajuns chiar la concluzia că există piese (atât catalogate, cât şi necatalogate) care au supratipare aplicate cu acelaşi ştemplu, dar tot nu sunt pe deplin lămurit cu unele aspecte.
Cea mai dificilă treabă rămâne în continuare procurarea pieselor pe scrisori, pe fragmente sau cu ştampile relativ clare, lizibile. Acestea sunt de departe poate unele dintre dintre cele mai rare piese ale perioadei. Şi problema este că numai pe baza acestora s-ar putea trage ceva concluzii cât de cât pertinente, în opinia mea. Aproape toate piesele obliterate sau pe scrisori pe care le-am avut în mână (cam 25-30 de piese, cred) le-am considerat complezenţe. Pentru cele văzute numai în ilustraţii, nu mă pot pronunţa.
Comentariu by Peter — 1 octombrie 2011 @ 21:41
Dar toate aeste impedimente nu ne pot opri să mestecăm un pic aceste mărci. Plus plăcerea de a le privi, chiar când prezintă incertitudini. Tocmai de aceea le-am prezentat faţă-verso şi la 600dpi.
Am văzut la licitaţia actuală din Elveţia – pe situl lor, vreau să spun! – un plic circulat autentificat BULAT. Sunt multe piese despre care se spune că sunt autentificate de el, doar că nu sunt prezentate şi pe verso, deci trebuie să-i credem pe cuvânt, ceea ce în privinţa timbrelor nu mi-a plăcut niciodată.
Comentariu by Cornelius Ionescu — 2 octombrie 2011 @ 01:16