27 septembrie 2011
C.M.T. – Reimpresiuni
-
După un consens al părerilor specialiştilor, la început au fost
realizate supratiparurile colorate, roşu, albastru, verde, al căror scop
filatelic pentru mine este de netăgăduit, altfel de ce ar fi fost
necesare probe pe atâtea tipuri de mărci şi într-un tiraj necunoscut,
dar care nu depăşeşte în total câteva sute de exemplare, asta după
frecvenţa cu care se întâlnesc pe piaţa filatelică. Nu se cunosc falsuri
la acest tip de supratipar, cel puţin se poate afirma cu certitudine că
au fost aplicate cu ştemplurile originale. Faptul că se numesc eseuri,
probe sau un prim tiraj al emisiunii, nu mi se pare relevant. Deocamdată
nu se cunoaşte nici un caz de circulaţie poştală, fie ea şi filatelică.
-
Cât despre supratiparul curent, cel din care există circa 230.000 de
exemplare, el este denumit supratipar negru, cu toate că numai negre nu
pot fi majoritatea supratiparelor. Poate doar cele executate la început,
la care tiparul nici nu transpare pe verso, dar care tocmai din această
cauză nu pot fi deosebite de supratiparele aşa zis false, de fapt
reimpresiuni, executate după încheierea operaţiunii oficiale de
supratipărire. Pentru simplificare, experţii le declară falsuri şi pe
acestea, făcute probabil în prima zi, odată cu cele colorate. Ulterior
s-a adăugat din ce în ce mai mult tuş violet cu o componentă grasă, ce
penetrează hârtia, acesta fiind considerat ca semnul distinctiv al
originalelor C.M.T.
- În acele zile tulburi, când totuşi filateliştii nu dormeau ci îşi
vedeau de treburile lor curente, fiecare cum îl ducea capul şi după ce
posibilităţi aveau, supratiparele au mers înainte. Aspectul lor uleios
şi culoarea aceea violet îmi amintesc de timpul anilor 1946-47, când
secretarul primăriei din sat venea la tatăl meu să se aprovizioneze cu
niscai birotică. Mergeau “devale“ unde erau vişinii, luau pe nişte
frunze mai mari “clei“ de la copacii ce aveau o vârstă venerabilă, care
era tocmai bun de lipit actele, plicurile întoarse pe partea cealaltă şi
anunţurile de la avizier. Sigur că nu arătau deloc bine, dar oamenii se
descurcau. Cât despre cerneala de care aveau nevoie pentru a pune
ştampila primăriei, căutau prin biroul bunicului meu, unde găseau
creioane chimice, mai mult bonturi de creioane, dar tocmai bune pentru
primărie. Scoteau minele, le pisau cu ciocanul, le dizolvau în puţină
apă şi gata cerneala violet fără de care nu poate funcţiona o primărie.
Iar ca să nu se evapore uşor, adăugau deasupra, în tuşieră, câteva
picături de ulei de floarea soarelui, cam tulbure, din acela făcut la
ferma lui George I. Brătianu, acolo în sat la Răteşti.
Credeţi cumva că secretarul de atunci al primăriei a făcut cumva o invenţie nemaipomenită ? Eu cred că aşa se făcea în toate vremile cu lipsuri, lipsuri ce nu au lipsit deloc în ţara noastră mai mereu. La Cernăuţi, în 1919 să fi fost altfel, când lumea nu ştia cum să scape de hoardele de comunişti ce ne ameninţau şi de la răsărit din Rusia bolşevică, şi de la est din Ungaria lui Bella Kuhn şi de la nord de alte hoarde comuniste ce căutau să pună mâna pe Ucraina ce tocmai îşi declarase independenţa, pe Pocuţia cea revendicată de Polonia şi pe Bucovina românească?
- Aşa că, tuşul cel negru şi bun terminându-se, a fost diluat cu tuş
violet, probabil obţinut aşa cum se obţinea şi la Răteşti. Creioane
chimice mai erau de la vechea stăpânire Cezaro-Crăiască, a cărei
birocraţie sau ordine mai bine zis erau cunoscute. Or fi găsit şi ulei,
iar dacă nu, poate au frecat tuşiera cu puţină slană ardelenească, din
care trebuie să fi avut la ei poştaşii cernăuţeni sau soldaţii
împuterniciţi cu operaţiunea.
Tuşul iniţial avea o frumoasă culoare neagră, caldă. Apoi a ajuns negru-fumuriu, iar pe urmă din ce în ce mai violet, însoţit şi de nelipsita pată grasă ce a făcut să penetreze culoarea până pe verso.
-
Nu ştiu dece unii buni cunoscători ai emisiunii susţin că iniţial
culoarea a fost albastră, negru-albastră şi abia apoi negru-violet şi la
sfârşit violet. Să se fi schimbat în timp nuanţa supratiparului? Să fi
“lucrat” culoarea? Să fi dispărut albastrul? Nu îmi vine să cred.
-
Am în colecţia proprie câteva exemplare cu supratipar original, negru pe
faţă, dar care transpare destul de slab în violet pe verso. Presupun că
sunt dintre primele exemplare în care tuşul a început să fie amestecat
cu violet.
-
Oricum, tot din colecţia proprie pot prezenta două tipuri de
reimpresiuni, una cu supratipar negru, alta cu supratipar negru-fumuriu,
probabil amândouă efectuate la Cernăuţi. Culoarea nu transpare pe
verso.
- Am întâlnit un foarte bun cunoscător al emisiunilor de ocupaţie,
care mi-a oferit, cred că erau 1.000 de mărci C.M.T. Am căutat valorile
ce îmi lipseau, am găsit câteva, dar când m-am uitat şi pe verso, nici
urmă de violet. Cred că dânsul era convins că sunt autentice, erau
achiziţionate din străinătate, investise o mulţime de bani şi cred că
făceau parte din lotul “Viena”, cel care este eludat de către A.
Schroeder. L-am refuzat cât am putut de politicos, ceea ce mie mi-a fost
destul de greu iar dânsului i-am făcut o impresie probabil deplorabilă.
-
Interesul pentru mărcile C.M:T. a fost foarte mare până prin 1938, pe
urmă războiul aducând alte priorităţi oamenilor. După război comunismul
ne-a adus printre altele şi ocultarea acestei emisiuni, ce după părerea
sovieticilor indica tendinţele expansioniste ale austriecilor,
românilor, polonezilor, cehoslovacilor, ungurilor, probabil şi ale
japonezilor şi ale celor din Ronga-Ronga. Drept care emisiunea a urmat
drumul mărcilor emise când erau legionarii la putere, al celor cu
ocupaţia română în Ungaria – Debreţin şi Budapesta, ba chiar şi al
emisiunilor Cluj şi Oradea. Nu au mai apărut în cataloagele româneşti,
la Cercul filatelic cataloagele străine puse la dispoziţia
filateliştilor erau cenzurate cu foarfeca sau cu tuş, nu mai ţin minte
exact cum. Abia acum, în compensaţia atâtor ani chiori, încep să mai
apară articole, note şi notiţe. Doar articolele lui Marcel Şapira din
R.P.S. şi din Filatelia precum şi descrierile din “Colecţia Şapira” au
mai scos emisiunea din anonimat. Preţurile cu care se vând mărcile
C.M.T. şi circulaţiile lor, multe discutabile, au crescut şi apetenţa
speculatorilor, ceea ce nu este neapărat în defavoarea filateliştilor,
ba chiar din contra aş putea afirma. Daniel Marcu, face şi el cercetări
serioase, descoperiri care mai zgândăresc pe posesorii de C.M.T.-uri aşa
mai deosebite un pic.
-
Să mai apară ceva date noi? Toţi sunt convinşi că n-au de unde. Eu sunt convins că da. Să apară!
Comentariu by kolector — 27 septembrie 2011 @ 14:20
mai sunt atâtea …
Comentariu by Cornelius Ionescu — 27 septembrie 2011 @ 14:40
Comentariu by Dli — 28 septembrie 2011 @ 11:51