20 septembrie 2011
- C.M.T. – Supratipare false
1 – Alte dimensiuni ale ştemplurilor
-
Pentru a vorbi de supratiparele false, trebuie definite întâi
caracteristicile supratiparelor originale. Originale în sensul că au
fost făcute cu aceleaşi poansoane şi cu acelaşi tuş.
Există doar trei poansoane, câte unul pentru fiecare valoare, ceea ce simplifică identificarea. Nu avem decât să le măsurăm. Ceea ce au făcut şi alţii până acum. Nu e nimic. Să vedem ce caracteristici au găsit ei şi ce o să găsim noi. Din cei care s-au încumetat să facă această operaţiune minitopografică, să-i luăm pe dr. A. Schroeder, care-şi publică rezultatele în 1935 în binecunoscuta carte Schach den Falschungen şi pe dr. Ing. Marcel Şapira care le distinge în Emisiunile de ocupaţie din Nord-Vestul României publicată în 1999. Şi să punem şi noi mâna pe o ruletă din aceea topografică de 50 de metri ca să zicem că facem un fel de actuaizare, căci după cum prea bine ştiţi, cu timpul, metrul mai intră la apă, mai ales atunci când se petrec schimbări politice, iar de acestea nu am dus noi lipsă. Intră, nu intră la apă, astea sunt probleme subiective, dar o măsurătoare în plus nu are ce le strica. Şi n-a stricat, măcar m-am convins şi eu că acestea sunt întradevăr caracteristicile ştemplului.
- – - – - – - – - – 40h / 60h / 1k.20h
1. Lăţime casetă 14,5 / 14,5 / 14,5
2. Înălţime casetă 16,5 / 16,5 / 18,5
3. Lăţime text CMT – medie 10,5 / 10,0 / 10,0
4. Înălţime text CMT – medie 6,5 / 6,5 / 7,0
5. Lăţime valoare – medie 7,75 / 7,75 / 10,0
6. Înălţime valoare – medie 3,5 / 3,5 / 4,0
7. Distanţa de la CMT la linia de sus a casetei 2,0 / 2,0 / 2,0
-
Unele mici diferenţe de 0,01-0,02 mm care se pot observa de la o marcă
la alta, nu sunt decât urmare a modului manual în care a fost aplicat
ştemplul, mai uşor sau mai apăsat.
-
Schroeder, în lucrarea menţionată se referă şi la 6 tipuri de falsuri,
făcute cu ştempluri noi, cele originale fiind distruse oficial la
Viena, pe care le descrie atât de bine, dar pe care eu nu le-am întâlnit
decât reproduse în lucrarea autorului.
- Falsul 1, de origine poloneză, spune dânsul, se referă
la marca de 60h/40h, făcut cu o matriţă de lemn se pare. Culoarea
supratiparului este un brun închis. Are diferenţe în desen, principala
fiind distanţa de doar 1 mm în loc de 2 mm între CMT şi linia superioară a cadrului. Înafară de aceasta, se observă lăţimea supratiparului CMT de 10,5 în loc de 10 mm iar a valorii de 8 mm în loc de 7,75 mm.
- Falsul 2, tot de origine poloneză, 60h/15h. Acest fals este mai bine făcut, probabil cu un ştemplu de cauciuc.
Caracteristici:
Distanţa de la “h” la linia din dreapta a cadrului este de 2,5 mm în loc de 3mm, cât este la originale.
Distanţa de la CMT la linia de sus a cadrului este de 1,5 mm în loc de 2 mm la originale
Lăţimea CMT este puţinmai mare, de 10,5 mm faţă de 10 mm la originale
Lăţimea valorii, la fel este de 8 mm în loc de 7,75 mm la originale
- Supratiparele false de tip 1 şi 2 sunt de multe ori prost aplicate, pentru a crea iluzia unui original.
- Falsul 3. Realizat la Cernăuţi, 1k.20h/80h prin
suprtipărirea cu ştemplul original, pe mărci deja ştampilate. Cu o lupă
suficient de puternică, sau printr-o scanare adecvată se poate observa
cum supratiparul este aplicat peste ştampilă.
- Falsul 4. Provine de la Bucureşti. 60h/20h Porto,
60h/12h şi 1k.20h/1k. Culoarea supratiparului este negru-fumuriu şi nu
penetrează până pe spatele mărcii. Dimensiunile supratiparului corespund
cu ale celui original cu excepţia distanţei de la supratipar la linia
orizontală a cadrului, care este de 1,5 mm şi a distanţei dintre CMT şi valoare, ce este cu 1 mm mai mare decât la original.
- Falsul 5. Nu i se cunoaşte originea. 1k.20/80h. Este foarte apropiat de originale şi deci foarte periculos. Litera M a falsului nu este atât de clară ca a originalului. Distanţele de după literele C şi T
au diferenţe de mărime faţă de original. Înafară de acestea, înălţimea
cadrului este de 19 mm în loc de 18,5 mm, lăţimea cadrului este de 15
mm în loc de 14,5 mm, înălţimea CMT este de 6,5 în loc de 7 mm,
distanţa dintre valoare şi linia verticală a cadrului este de 3 mm în
loc de 2,5 mm cât este la original.
- Falsul 6. Realizat la Cernăuţi. 40h/12h, 40h/60h,
1k.20h/80h. A fost folosit ştempluri de cauciuc ale căror dimensiuni
sunt practic identice cu ale originalelor. Cerneala supratiparului
penetrează hârtia şi are o uşoară nuanţă albăstruie. Foarte mici
diferenţe există între cifrele valorilor, în special la 4 din 40h şi la 1
din 1k.20h. Se pare că nu au fost vândute în România, dar prin
schimburi au ajuns şi aici.
-
După cum se vede, toate ţările unde sunt colecţionari de CMT şi-au adus
aportul la confecţionarea falsurilor. Cu o excepţie – Austria. Ei, cum
de s-a întâmplat aşa ceva? De ce naţie o fi aparţinut dl. Schroeder?
Austriac? Nu se poate! Ce coincidenţă! Câtă cinste! Mai ales că la
Viena, Viana ardelenilor, au poposit ştemplurile în cauză până s-a
adunat o comisie, care să meargă la un cunoscut notar şi să facă un
proces-verbal, scris bineînţeles, prin care să fie casate odată
cinstitele poansoane. Casarea s-a efectuat pe 12 septembrie şi a fost
consemnată de un cunoscut notar vienez, dr. Iulius Ullman, într-un
document constatator al cărui număr se cunoaşte şi astăzi – 7216 din
1919. De transportul ştemplurilor originale C.M.T. între Cernăuţi şi
Viena s-a ocupat o companie particulară, “Rudolf Friedel”, cu sediul tot
în Viena, pe str. Wallzeille la nr.8. De ce oare la Viena? Emisiunea nu
fusese realizată de către Comandamentul Militar Român? Casarea nu putea
fi făcută şi consemnată de către Armata Română sau de către Autoritatea
Poştală? Nu se mai găsise un notariat decât în capitala Imperiului din
care tocmai se desprinseseră teritoriile Transilvaniei, Pocuţiei şi
Bucovinei? Ce timpuri erau şi acelea? Cred că mai sunt câteva întrebări
la care nu găsesc răspuns.
-
Cum să nu apară atâtea supratipare făcute cu ştemplurile originale, cu
tuş negru ce nu transpare? Nu cumva din Austria fostă imperială? Nici nu
vreau să mă gândesc mai departe … Dar dacă aşa s-ar explica rapiditatea
cu care au fost executate ştemplurile ce au apărut la Cernăuţi? Unde au
fost ele executate? La vreo tipografie bucovineancă sau chiar la Viena?
Dece nu se întreabă nimeni? Avem numele notarului ce a consemnat
casarea, chiar numărul procesului-verbal, dar nu ştim unde s-au executat
cele trei poansoane … Hmmm. Şi această contradicţie care există între
declaraţia maiorului Turbatu, cum că ştemplurile au fost distruse
imediat după terminarea oficială a supratipăririi şi toată povestea
vieneză …
Comentariu by kolector — 21 septembrie 2011 @ 11:35
Comentariu by Cornelius Ionescu — 21 septembrie 2011 @ 12:09